49.5 Nowy Jork - Na pokuszenie

NA POKUSZENIE The Beguiled

FILMWEB
IMDB


NOTATKI

Aż trzy lata zajęło Darkowi, by w końcu obsadzić dramat Sofii Coppoli w głównej roli swojego odcinka solowego. Jego pierwszy seans zrobił na nim ogromne wrażenie, jednak ze względu na to, iż było to już ponad trzy lata temu, istniało niebezpieczeństwo, iż albo mógł się on zbytnio ‘zestarzeć’, albo Darkowy gust mógł był ulec zmianie. Na szczęście, jednak, jego kolejny seans, choć z kilkoma ‘ale’, rozwiał powyższe wątpliwości!

Córka Francisa Forda Coppoli, jak i kuzynka Nicholasa Cage’a, wyszła z cienia słynnych członków rodziny już w 2003 roku, kiedy to ukazał się napisany i wyreżyserowany przez nią genialny komediodramat pt. Między słowami, który nie tylko okazał się hitem kasowym (ponad $118M przy $4M budżecie!), ale także otrzymał Oscara (łącznie na 4 nominacje) za scenariusz oryginalny dla jego samej Coppoli!

Niestety, potem już tak fenomenalnie nie było i do dziś amerykańska reżyserka w zasadzie nie ma się zbytnio czym pochwalić. Dzisiejszy dramat kostiumowy jest jednak odstępstwem od tej reguły. I choć jego największą wadą jest to, iż nie spełnia oczekiwań widza w jego drugiej części, to jednak jego największą zaletą (która jest, można powiedzieć, znakiem rozpoznawczym jego autorki) jest ilość smaczków, które - tak jak diabeł - tkwią tu w szczegółach!

Akcja filmu rozgrywa się pod koniec wojny secesyjnej w USA (1861 - 1865) w Virginii (Południe) , kiedy to do szkoły z internatem dla dziewcząt, prowadzonej przez Panią Martę (Nicole Kidman), trafia ranny żołnierz wrogiej Północy (w tej roli Colin Farrell). Założenie jest takie, iż po dojściu do siebie, wojak albo zostanie oddany w niewolę żołnierzom sprzymierzonych wojsk tzw. Konfederacji, albo puszczony wolno przed siebie.

Jak można jednak się domyślać, sprawę komplikuje fakt, iż po dojściu do siebie, ów wróg wcale nie okazuje się tym, za kogo początkowo jest uważany. Nie pomaga tu również to, iż odizolowane od wojny ‘panny na wydaniu’, chcąc nie chcą, ulegają urodzie uratowanego przez siebie mężczyzny i wkrótce wszystko w szkole ulega wywróceniu do góry nogami.\

Sofia Coppola bynajmniej nie jest reżyserką totalną, czy kompletną, aczkolwiek dzisiejszy film jest, wg. Darka, drugim najlepszym filmem w jej karierze, który ukazuje mocno bolesny (i wciąż jeszcze żywy) tematy amerykańskiej wojny domowej od mocno niecodziennej strony, zagłębiając się - zamiast w zagmatwane meandry historii - w psychikę osób doświadczonych wojną na wiele różnych sposobów.

Miłego słuchania!


ROZPISKA CZASOWA

HOUSEKEEPING

00:18 Wybory prezydenckie w USA / Baseball

DANIE GŁÓWNE

10:20 Na pokuszenie - Sofia Coppola


LINKI

Utwór, o którym Darek wspomina w odcinku, w oparciu o który powstała muzyka do dzisiejszego filmu, autorstwa Thomasa Marsa, prywatnie męża reżyserki, a zawodowo lidera słynnego, indie-popowego zespołu Phoenix!


Intro: Ryan Anderson – Stairwell (zmodyfikowane na potrzeby własne)
Podkład: Blue Dot Sessions – Low Light Switch (zmodyfikowany na potrzeby własne) 
Licencja.

Previous
Previous

Proces siódemki z Chicago (minirecenzja)

Next
Next

Diabeł wcielony (minirecenzja)