TRANSKONTYNENTALNY MAGAZYN FILMOWY

The Lighthouse – Robert Eggers (BONUS #20)

This image has an empty alt attribute; its file name is twitter-follow-100-8.jpg

25 PAŹDZIERNIKA 2019

Diamenty na rynku reżyserskim pojawiają się dość rzadko, bo rzeczą raczej niespotykaną jest to, by ktoś w tak młodym wieku potrafił opowiedzieć napisaną przez siebie historię z podobnym wyczuciem, wizją, czy kunsztem. W tym filmie Robert Eggers przenosi nas w wyjątkowy świat, w którym portret dwójki w różnym wieku mężczyzn mówi nam tyle na temat kondycji człowieka, że więcej się chyba nie da.

Po swoim niesamowicie sprawnie zrealizowanym debiucie, jakim w 2015 roku była Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii, Eggers połączył tym razem siły ze swoim debiutującym w pełnym metrażu bratem Maxem, dzięki czemu film numer dwa podnosi mu poprzeczkę jego kolejnemu o co najmniej kilka stopni.

Opowieść, oparta na prawdziwej historii dwójki latarników z początku XIX wieku, tu osadzona u wybrzeży stanu Maine w 1890 roku, to nie tylko podróż w odległe czasy. To także zrealizowana z wysokim wyczuciem eskapada w świat, który stylistycznie łączy w sobie gigantów zachodniej kultury. Oglądając ten obraz ma się wrażenie, że twórca zwizualizował nam nie tylko twórczość Edgara Alana Poe’a, którą wymieszał z abstrakcyjną naturą sztuk teatralnych Samuela Becketta (m.in. Czekając na Godota). Znajdziemy tu też sporo Roberta Louisa Stevensona (Dr. Jekyll i Mr. Hyde), czy też samego barda (my rzeklibyśmy „wieszcza”) Williama Szekspira, którego monologi, grający starszego latarnika Willem Dafoe nie tyle wygłasza. On je wręcz ucieleśnia!

I chyba tu leży sedno, cała moc tej produkcji. To aktorzy, którzy wcielają się w pozornie mocno kontrastujących ze sobą mężczyzn, o których więcej mówi ich zachowanie i to, czego de facto nie werbalizują, niż wypowiadane przez nich w mocno ciężkim akcencie słowa. Wspomniany Dafoe oraz Robert Pattinson (po raz kolejny udowadniający swój ponadprzeciętny talent dramatyczny) razem tworzą z pozoru mocno niekompatybilny ze sobą duet. I choć gołym okiem widać, iż Wake’owi (Dafoe) jest o wiele bliżej do tamtego świata, to gładka facjata o kilka dekad młodszego Winslowa (Pattinson) to tylko pozory młodości. Obaj docierają na samotną wyspę z wewnętrznym bagażem, który każdy z nich do tej pory dźwigał samotnie. Ale teraz, kiedy jest się we dwoje na jednej wyspie, coś po jakimś czasie będzie musiało tąpnąć. Ktoś tym bagażem – chcąc nie chcąc – wkrótce obdaruje drugiego. I tu zaczyna się nasz film… 😉

Oprócz dzisiejszej uczty, w bonusie znajdziecie również kilka słów na temat premier zarówno z poprzedniego (18 października) jak i z zaczynającego się dziś weekendu, wśród których na czoło peletonu wysuwają się przede wszystkim dwa polskie obrazy, o których głośno było podczas niedawno zakończonego festiwalu w Gdyni (Ikar. Legenda Mietka Kosza Macieja Pieprzycy oraz zdobywca Złotego Lwa Obywatel Jones Agnieszki Holland), a także prześwietny ubiegłoroczny dokument o I Wojnie Światowej w reżyserii samego Petera Jacksona!

Miłego słuchania!


Zapraszamy do słuchania, polecania oraz zostawienia nam komentarza na apkach, iTunesach i innych facebookach!!


The Lighthouse – Robert Eggers (BONUS #20)

filmweb imdb

Pobierz odcinek


Możecie słuchać nas na YouTube, SoundcloudiTunes, GoogleMusic oraz Spotify. Aplikacje podcastowe, na których jesteśmy dostępni to m.in. Lecton, PocketCastsPodcast Addict,
Player FMStitcher, Podcast GoCastBox itp…


ROZPISKA CZASOWA

PREMIERY: 18 PAŹDZIERNIKA

02:15 Ikar. Legenda Mietka Kosza, Mandy, Czarownica 2, Zombieland: Kulki w łeb

PREMIERY: 25 PAŹDZIERNIKA

08:17 Van Gogh. U bram wieczności, Rodzina Addamsów, Bliżniak, Obywatel Jones, I młodzi pozostaną

DANIE GŁÓWNE

34:30  The Lighthouse


TRAILERY | LINKI

PREMIERY: 18 PAŹDZIERNIKA

Ikar. Legenda Mietka Kosza

filmweb


Czarownica 2

filmweb imdb


Mandy

filmweb imdb


Zombieland: Kulki w łeb

filmweb imdb


PREMIERY 25 PAŹDZIERNIKA

Rodzina Addamsów

filmweb imdb


Van Gogh. U bram wieczności

filmweb imdb


Bliźniak

filmweb imdb


Obywatel Jones

filmweb


I młodzi pozostaną

filmweb imdb


Dziękujemy za uwagę!
Załoga TMF-u


Intro: Ryan Anderson – Stairwell (zmodyfikowane na potrzeby własne)
Podkład: Blue Dot Sessions – Low Light Switch (zmodyfikowany na potrzeby własne) 
Licencja.

One reply to “The Lighthouse – Robert Eggers (BONUS #20)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to:
close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star